.

.

Container met licht verhoogde straling in Zeebrugge

Bron: 04 mei 2011 - De Lloyd

In Zeebrugge zijn gisteren sporen van licht verhoogde straling gemeten op een container afkomstig uit Japan die in Maleisië op een schip richting Europa was gezet.

De container werd in de haven van Yokohama geladen op de "Clementine Maersk", die op 16 maart uit de Japanse haven afvoer. Die containers werden in Tanjung Pelepas overgeslagen op de "Maersk Serangoon", een containerschip van 6.500 teu dat vaart in de AE9-dienst van de Deense rederij tussen Zuidoost-Azië en Europa. Japan komt op de rotatie van dat schip niet voor.

Het schip loste de container samen met vijf andere laadkisten uit Japan eind vorige week al in Zeebrugge. Maar toen de container gisteren door een wegvervoerder werd opgepikt en door de meetpoort van de terminal passeerde, ging een alarm af. Verdere controles brachten een beperkte verhoogde straling van 137-Cesium aan het licht. Die radioactieve besmetting werd enkel aan de buitenkant van de container vastgesteld. De lading in de container, graafmachines van Caterpillar, bleek geen verhoogde waarden te vertonen. Ook de vijf andere containers uit hetzelfde lot waren contaminatievrij.

Willy De Roovere, directeur-generaal van het Federaal Agentschap voor Nucleaire Controle, benadrukt dat de vastgestelde straling geen enkel gevaar vormt voor werknemers, bevolking of omgeving. De hogere straling lag nog steeds lager dan de drempelwaarde die eerder door het FANC werd vastgelegd (een verhoging van het achtergrondniveau met 0,1 microsievert per uur).

Volgens De Roovere hebben de meetpoorten als een van de middelen om de controles vrij continu te houden, hun werk gedaan en bestaat er geen reden om de met de havens gemaakte afspraken over die controles te verscherpen. Het FANC zal steekproeven blijven uitvoeren op schepen en ladingen afkomstig uit Japan. In Zeebrugge was een eerste dergelijke steekproef trouwens al voor vandaag gepland op de "Tian Wang Xin", een schip van Coli Shipping dat met een lading staal uit Kobe naar Zeebrugge komt.

De meting op de container zou het eerste geval van verhoogde straling in Europa zijn, maar dat er nog geen andere meldingen zijn geweest, kan ook verband houden met het feit dat andere landen hogere drempelwaarden hanteren dan in België het geval is, stipte Willy De Roovere nog aan. De "Maersk Serangoon" had voor zijn aanloop in Zeebrugge trouwens al andere Europese havens aangedaan.

In Zeebrugge kijkt men van het voorval niet echt op. Volgens een plaatselijke agent worden alle containers op radioactiviteit gescreend (in het raam van de Amerikaanse veiligheidsvoorschriften) en gaat er geen dag voorbij zonder dat het alarm op een meetpoort afgaat. "Die toestellen zijn zeer gevoelig en bepaalde producten vertonen van nature uit een verhoogde radioactiviteit die volstaat om het licht op rood te doen springen."